آرامگاه عطار نيشابوري


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : پنج شنبه 24 فروردين 1396
بازدید : 46
نویسنده : rahnama-safar

فريدالدين عطار نيشابوري شاعر و عارف ايراني در حدود سال ۵۴۰ هجري متولد و در سال ۶۱۸ درگذشت. عطار چنانكه از نامش پيدا است، در نيشابور دكان عطاري داشت. او كه داروسازي و عرفان را از شيخ مجدالدّين بغدادي فرا گرفته‌بود، به كار عطّاري و درمان بيماران مي‌پرداخت. آز آثار زبانزد وي مي‌توان تذكرة الاوليا و منطق الطير را نام برد. او در حمله مغول به نيشابور كشته شد.
آرامگاه عطار از بناهاي دوره امير عليشير نوايي است و در سده نهم هجري ساخته شده است. بناي كنوني آرامگاه داراي هشت ضلع و گنبدي كاشي كاري شده و چهار در ورودي است. در نماي بيروني آن چهار غرفه كاشي كاري شده تعبيه شده است و در وسط بقعه، قبر عطار و يك ستون هشت تركي به ارتفاع ۳ متر وجود دارد. عطار چنانكه از نامش پيدا است، در نيشابور دكان عطاري داشت و در حمله مغول به نيشابور كشته شد. وي يكي از پركارترين شاعران ايراني به شمار مي‌رود و بنا به نظر عارفان در زمينه عرفاني از مرتبه‌اي بالا برخوردار بوده‌است.
در سال 1314 ه.ش انجمن آثار ملي اقدام به كاشيكاري و مرمت تزئينات آن نمود و محوطه اي زيبا در جوار بقعه سازماندهي نمود. آرامگاه عطار بنايي هشت ضلعي است كه گنبد آن كاشيكاري و مزين به گل و بوته و نقوش هندسي و كتيبه كوفي و معلقي مي باشد. بر بدنه خارجي اين بنا چهار ايوان ورودي ايجاد شده است, فضاي داخلي آرامگاه نيز هشت ضلعي است.سنگ مزار عطار از نوع افراشته سياه رنگي است كه بر روي آن اشعاري به خط ثلث نوشته شده است.

آدرس :  نيشابور - خيابان عرفان - آرامگاه عطار نيشابوري

منبع: سايت راهنماسفر




:: موضوعات مرتبط: راهنمای گردشگری ایران , ,
:: برچسب‌ها: آرامگاه عطار نيشابوري , گردشگري در خراسان رضوي ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








راهنمای سفر و گردشگری - طبیعت گردی در ایران - جاذبه های گردشگری و توریستی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

RSS

Powered By
loxblog.Com